CZ
EN
menu

Goodwood Festival of Speed 2019: Pohled z vrcholu světa

David Hlaváček
24.07.2019
Motoristické akce

Ve dnech 4. až 7. července se na rozlehlém panství Goodwood House, nacházejícím se v západním Sussexu na jihu Velké Británie, pod záštitou dřívějšího lorda Marche, současného vévody z Richmondu, uskutečnil v pořadí již 27. ročník „Goodwood Festival of Speed“.

Místo nerozlučně spojené s historií anglického motoristického sportu se stalo dějištěm tradičního závodu do vrchu spojeného bohatým doprovodným programem, jejichž hlavní téma v letošním roce neslo název „Speed Kings – Motorsport Record Breakers“. Významnou událost světového motorismu pořádanou na ploše více než 48 čtverečních kilometrů navštívilo v průběhu každého ze 4 dní bezmála 100 000 příznivců z celého světa, nevyjímaje Českou republiku. Při celkové hodnotě všech exponátů přesahující částku 1,8 miliardy britských liber to byla skutečně hodnotná podívaná.

Veškeré dění je rozděleno do několika souběžně probíhajících částí, které kromě ústředního „Hillclimb“, konaného na 1,86 kilometru dlouhé trati s 9 zatáčkami (formulovým vozům a motocyklům zde časy po dvojici vážných nehod z minulosti měřeny nejsou), tvoří lesní rallye úsek „Forest Rallye Stage“, jízda supersportovních vozů „Supercar run“ nebo statická přehlídka „Cartier Style et Deluxe“. Volně je doplňuje také „Moving Motor Show“, sestávající z předváděcích a zkušebních jízd pro potenciální zájemce o nové luxusní a sportovní vozy.

V praxi je však program podstatně obsáhlejší. Zahrnuje totiž například prezentace výrobců, uvádějících často ve světové premiéře své poslední novinky. Samostatnou kapitolou jsou poté expozice k nejrůznějším výročím historie, stejně jako pravidelná účast významných osobností z celého světa. Nemluvě o každoroční dražbě aukční společnosti Bonhams.

Vůbec nejprestižnější je každoročně téma, kterému bývá od roku 1997 věnována „Central Feature“. V letošním roce připomínala tato rozměrná umělecká plastika navržená Gerrym Judahem 70. výročí prvního vítězství značky Aston Martin na trati v Goodwoodu (1949) a současně 60. výročí zdejšího vítězství posádky Carroll Shelby/Stirling Moss/Tony Brooks/Jack Fairman při závodu Tourist Trophy s vozem DBR1 (1959).

Stranou rozhodně nezůstala britská značka Bentley, která letošní 100. výročí svého vzniku oslavila 30 exponáty. Jednalo se například o model 4¼-litre ‚Embiricos‘ Special, typ 8-Litre (1930) vlastněný Walterem O. Bentleym, model Speed Six v provedení karosárny Gurney Nutting a také vozy Pininfarina Mark VI nebo Continental GT Zagato. Závodu „Hillclimb“ se nadto zúčastnil typ EXP2, vůbec první soutěžní model značky (1921) nebo legendární Blower č. 2 karosovaný společností Birkin.

Letošní 100. výročí důstojně připomněla také francouzská značka Citroën, která kromě obsáhlé expozice představila vozy svého úspěšného závodního programu ve „Forest Rallye Stage“. Zajímavá byla i pestrá přehlídka britských automobilů Mini, od jejichž uvedení letos uplynulo právě 60 let. Hvězdami se stala původní posádka Paddy Hopkirk a Henry Liddon, která na trať vyrazila v originálním závodním speciálu, s nímž v roce 1964 získala první místo na rallye Monte Carlo. Italskou značku Abarth poté při jejím 70. výročí reprezentoval kupříkladu speciál Abarth 750 Sperimentali ‘Goccia’ Vignale (1957).

Významnou událostí hodnou náležité pozornosti bylo také letošní 50. výročí představení legendárního Porsche 917, reprezentovaného hned 12 různými exempláři. Zastoupeny byly prakticky všechny evoluční stupně od původního modelu z roku 1969 přes veleúspěšnou variantu 917K až po typ 917/30, dominující závodům Can-Am. Nescházela však ani další známá provedení, jako jsou třeba 917LH nebo 917 P/A.

Zdařilou poklonu organizátoři složili i 24hodinovému závodu v Le Mans ročníku 1969, který s vozem Ford GT40 soukromé britské stáje JW Automotive Engineering naposledy vyhrála posádka Jacky Ickx a Jackie Oliver. Celá trojice se letos znovu úspěšně setkala právě na trati v Goodwoodu. Ve spojitosti s modrým oválem byl zajímavý také čtvrtý z pěti vyrobených prototypů vozu GT40 X Roadster, považovaný za ztracený celých 40 let.

Velmi dojemné bylo opětovné shledání Emersona Fittipaldiho s monopostem Lotus 72 s výrobním číslem 5, se kterým v roce 1972 získal titul mistra světa formule 1 (a také vážně havaroval), stejně jako přehlídka bývalých závodních vozů sira Jackieho Stewarta (Matra-Cosworth MS80-02, Tyrrell-Cosworth 006, BRM P261), který patří k dlouholetým podporovatelům „Festival of Speed“. Pod osobní záštitou Corinny Schumacherové se dále uskutečnila pocta jejímu manželovi a sedminásobnému mistru světa formule 1 Michaelu Schumacherovi u příležitosti jeho letošních 50. narozenin.

Že kdo se bojí, nesmí do lesa, platilo jako obvykle na 2,5 kilometru dlouhém lesním úseku „Forest Rallye Stage“, kde se bývalí, současní i budoucí mistři představili za volantem historických i moderních speciálů, od ikonických strojů z 60. a 70. let minulého století (Sunbeam Talbot Alpine, Mini Cooper, Toyota Celica, Renault-Alpine A110 , Mercedes-Benz 450 SLC 5.0, Lancia Stratos HF, Ford Escort Mk I) přes obávaná monstra skupiny B z 80. let minulého století (Peugeot 205 T16,  Renault R5 Turbo, Lancia Delta S4, MG Metro 6R4), hrdiny 90. let minulého století (Toyota Celica GT-Four, Subaru Legacy) až po současnost (Citroën DS3 WRC).

K pozorné prohlídce návštěvníky lákala statická expozice „Cartier Style et Deluxe“. Všeříkající je namátkový výběr, zahrnující Lancii Flaminia Sport Zagato (1961), Aston Martin V8 Vantage Tickford (1979), Bentley R-Type Continental RJ Mulliner (1955), Bugatti Type 57 Stelvio Gangloff (1938), Bristol 406 GT Zagato (1960) nebo Avions Voisin C7 Lumineuse (1927).

Zmínku si závěrem rozhodně zaslouží také světové premiéry, k nimž se za všechny řadí po letech první nový automobil značky De Tomaso. Dechberoucí supersport nazvaný P72 navrhli Peter Brock (Shelby Daytona Coupe, Chevrolet Corvette Stingray) a Joe Wong. Stroj vzhledově oslavující závodní prototypy 60. let minulého století využívá mechaniku německé společnosti Apollo a vznikne v pouhých 72 kusech. Britská značka Land Rover, v současnosti vlastněná indickým koncernem Ratana Taty, zde poprvé představila vývojový prototyp nové generace ikonického modelu Defender, který při čestné zahajovací jízdě celé události řídil sám vévoda z Richmondu.

Trať v Goodwoodu má sice mezi startem a cílem stále stejné převýšení o hodnotě 92,7 metrů (4,9 %), pomyslná laťka nastavená mezi nimi je však každým rokem vyšší. Zdejší kopec se letos na několik dní opět stal vrcholem motoristického světa a pohled z něj byl skutečně náramný.

Zdroj fotografií: www.goodwood.com