CZ
EN
menu

996, futurista rodu

Erik Ralbovský
12.06.2019
Příběhy vozidel
Stojíte na pokraji propasti ve které se ztratilo už spousty jedinců před Vámi. Skála se drolí, za vámi se blíží velmi hladový medvěd a jediné co vám zbývá je riskantní skok stranou na vedlejší skálu. Když se to podaří, získáte trochu času navíc, ale když ne… Tak začíná příběh o Porsche 996.

UKONČETE VÝSTUP A NÁSTUP, NEZAVÍRÁME

Zhruba v této situaci se nacházelo Porsche na přelomu 80. a 90. let. Prodeje kultovního, leč technologicky postaršího modelu 911 generace 993 spolu s modely koncepce transaxle nedokázaly ufinancovat náklady na budoucnost firmy. Ikonický vzduchem chlazený boxer na hranici svého vývoje přestával stačit konkurenci a na výprodej už se začala tvořit fronta pánů z Mercedesu a Toyoty. Něco se muselo změnit, jinak propast spolkne další ikonu. Byl třeba skok stranou. Riskantní skok stranou.  A tak namísto precizního designéra v perfektně střižené košili, jakého bychom si v rámci Porsche představili, pustili K prknu „hipíka NA prkně, co se k práci automobilového designéra dostal odpovědí na inzerát“, jak sám sebe Pinky Lai popisuje. Velmi riskantní skok stranou.

NÁVRAT DO BUDOUCNOSTI

Pinky Lai, rodák z Hong Kongu měl v tu chvíli za sebou praxi u Fordu a BMW, a právě když se začal u BMW cítit dobře, jeho kolega Harm Lagaay pronesl nad obědem klíčovou nabídku: „Pojď se mnou k Porsche…“. Ne, že by tehdy riskovalo jen Porsche. V průmyslovém konglomerátu rodiny Quandtů ovládajících BMW peníze nechyběly, kdežto Porsche už začalo propouštět designéry, navzdory Pinkyho nabídce, aby mu namísto toho snížili plat. Před někým tu leží osud značky.
Jak se úkolu zhostil? Jsem z generace, která netrpělivě vyhlížela řiďičský průkaz v době, kdy na scénu Pinkyho výtvor dorazil a nejen proto je v mých očích Porsche 996 navždy zapsané jako nejmodernější pojetí tvaru 911.

RETRO nebo FUTURE?

Generace 997, 991 a 992 už znovu více či méně aplikují retro jazyk původních tvarů. V některých aspektech je to nepochybně skvělá věc. Například károvaný interiér z posledních dvou generací, nebo světla přes celou šířku zádi, které „přivezla“ zpět generace 992 nemají chybu, ale tvarem je Porsche 996 nejdál. Jednoduchá, futuristická, s nezaměnitelnou siluetou a stále štíhlá, jak když jste ji viděli prvně. Auta po faceliftu z roku 2002 mají nesporné kouzlo, ale ani „volská oka“ nejsou na obtíž.

A ZÁLEŽÍ NA TOM?

Zapomeňte na poučky a kritiku z testů a jděte se projet. Interiér, když je dobře naspecifikovaný, zvuk, i bez surovosti původní“luftgekühlt“ šestky, natož pak jízdní vlastnosti vás nezklamou. Cenový vývoj na trhu ojetin jasně ukazuje, že šancí na pěkné kousky za „výprodejovou“ cenu ubylo k nule.

Je čas prozkoumat naši sekci Prodej a dovoz a rozšířit sbírku, s tím Vám samozřejmě rádi pomůžeme. Vlastnit „nejmodernější“ inkarnaci legendy je přeci tak jednoduché.
A jen tam mimochodem, před časem jsem zde měli jednu krásnou 996 na prodej. Podívejte se, co vám uteklo – Porsche 996 4S Cabrio.